Émile Durkheim, in romană…

IMG_20171209_003202_484.jpg

Capitolul I – Regulile metodei sociologice.

Ce este un fapt social?

Faptul social nu se poate defini prin generalitatea sa înăuntrul societăţii. Caractele distinctive ale faptului social:

  1. Exterioritatea în raport cu conştiinţele individuale;
  2. Acţiunea coercitivă pe are o exercită sau este susceptibilă să o exercite asupra acestor conştiinţe. Aplicarea acestei definiţii la practicile constituite şi la curentele sociale. Verificarea acestei definiţii.

Alt mod de a caracteriza faptul social: starea de intependenţă în care el se află în raport cu manifestările sale individuale. Aplicarea acestei caracteristici la practile constituite şi la curentele sociale. Faptul social se generalizează  fiindcă este social, nicidecum el nu este social fiindcă este general. Modul în care această a doua definiţie intră în prima.

Modul în care faptele de morfologie socială intră chiar în această definiţie. Formula generala a faptului social.

Capitolul II – Reguli cu privire la observarea faptelor sociale.

I)Regulă fundamentală: a trata faptele sociale ca lucruri. Faza ideologică pe care o traversează toate ştiinţele şi în cursul căreaia ele elaboreaza noţiuni şi practice, în loc să descrie şi să explice lucruri. De ce această faza trebuia să se prelungească în sociologie şi mai mult decît în celelalte ştiinţe. Fapte împrumutate din sociologia lui Comte, din aceea a dlui Spencer, din starea actuală a moralei şsi a economiei politice, care arata că acest stadiu nu a fost înca depăşit.

Motive de a-l depăşi: 1) Faptele sociale trebuie să fie tratate ca lucruri, deoarece ele sînt data inmediate ale ştiinţei, în timpo ce ideile, a căror dezvoltare se presupune că ar fi faptele sociale, nu sînt date în mod direct; 2) Ele au toate însuşirile lucrului.

Analogii ale acestei reforme cu accea care a transformat recent psihologia. Motive de a spera, pe vitor, într-un progres rapid al sociologiei.

II) Coloare inmediate ale regulii precedente: 1) A înlatura din ştiinţa toate pre-noţiunile. Despre punctul de vedere mistic care se opune aplicării acestei reguli; 2)Modul de a constitui obiectul poyitiv al cercetării: a grupa faptele după caracteristicile lor exterioare comune. Raporturi ale conceptului astfel format cu conceptul comun.

Continuara…

Anuncios

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión /  Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión /  Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión /  Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión /  Cambiar )

Conectando a %s